Life is Feudal: MMO – Early Access PC Review

Αναρωτηθήκατε ποτέ πόσο δύσκολη ήταν η ζωή στον Μεσαίωνα; Θέλατε ποτέ να ξεφύγετε και να αποκοπείτε από τον σύγχρονο κόσμο της τεχνολογίας;  Μήπως βαθιά μέσα σας κρυβόταν ένας ταπεινός χωρικός, ένας μεσαιωνικός ιππότης ή ακόμα κι ένας βασιλιάς του μεσαίωνα;

Αν η απάντηση σε κάποιο από τα ερωτήματα αυτά ειναι «ναι» τότε το Life is Feudal MMO είναι ακριβώς αυτό που ψάχνετε! Όπως μαρτυρά και το όνομα του, το Life is Feudal (LiF για συντομία) είναι ένα Sandbox MMO σε μεσαιωνικό setting. Η μεγάλη του διαφορά που το καθιστά μοναδικό σε σχέση με άλλα ΜΜΟs είναι πως την ιστορία του κόσμου, το lore δηλαδή, την γράφουν οι παίκτες! Το Life is Feudal MMO δίνει απόλυτη ελευθερία στον παίκτη να διαλέξει τι θέλει να κάνει, πως θέλει να παίξει, αλλά θα πρέπει να κοπιάσει και να αφιερώσει χρόνο στο game για να πετύχει οτιδήποτε. Αυτό πρακτικά σημαίνει οτι το LiF χρειάζεται αρκετό grinding αλλά παράλληλα το ατελείωτο grinding πρεπει να συνδυαστεί και με ομαδική δουλειά καθώς η συνεργασία μεταξυ των παικτών είναι όχι απλά σημαντική, αλλά μονόδρομος. Όλα τα professions χρειάζονται υλικά ή εργαλεία από κάποιο άλλο profession και το skill cap του παιχνιδιού σιγουρεύει οτι πολύ δύσκολα ενας μονο παίκτης θα πετύχει μόνος του.

Ένα μικρό μεσαιωνικό χωριό, εξ ολοκλήρου φτιαγμενο απο παίκτες!

~Λίγα λόγια για την ανάπτυξη του Life is Feudal~

Πριν ξεκινήσω την ανάλυση του Life is Feudal MMO, θεωρώ πως πρέπει να πω δύο λόγια για το πως έφτασε μέχρι εδώ το game. Αρχικά η ομάδα ανάπτυξης του LiF, Bitbox (την οποία ευχαριστούμε για τα review copies που μας έδωσε) ξεκίνησε από ένα μικρό γραφείο με ελάχιστα άτομα και άρχισε να αναπτύσσει το Life is Feudal: Your Own, το προγενέστερο «μικρό αδερφάκι» του MMO που έχω στα χέρια μου για review σήμερα. Το concept του LiF: Your Own ήταν απλό. Ένα απλό survival game, με εμφαση στο ρεαλισμό και private servers με μέγιστο όριο παικτών τους 64 ανα σέρβερ. Απο την αρχή του LiF: Your Own, το 2014 δηλαδή όταν μπήκε σε Early Access, η Bitbox ανέφερε χαρακτηριστικά στο description πως «το Life is Feudal: Your Own θα είναι ένας τρόπος για να δοκιμάσουμε features και mechanics που θέλουμε να συμπεριλάβουμε στην ΜΜΟ έκδοση, και όταν είναι έτοιμη, όλοι οσοι αγόρασαν το Your Own θα πάρουν δωρεάν και το Life is Feudal MMO». Προσωπικά δεν περίμενα ποτέ, αν και ακολουθούσα μέσω social media τα διάφορα alpha tests και teasers του Life is Feudal MMO, πως μετά από 3 χρόνια από την έκδοση του Your Own, θα έβλεπα στο Steam Library μου το Life is Feudal MMO. Κι όμως έγινε. Οι developers της Bitbox τα κατάφεραν. Απο της 12 Ιανουαρίου του 2018 το Life is Feudal MMO είναι σε Early Access στο Steam.

 

~ Gameplay~

Πάμε να εμβαθύνουμε λίγο στο gameplay του παιχνιδιού. Το Life is Feudal MMO είναι ένα sandbox MMO, όπου σχεδόν τα πάντα δημιουργούνται απο τους παίκτες. Απο απλούς καταυλισμούς μέχρι τεράστιες μεσαιωνικές πόλεις, όλα εξαρτώνται από τους παίκτες. Τα foundation των κτιρίων που προσφέρει το LiF είναι μορφής prefab, δηλαδή προκατασκευασμένα κτίρια τα οποία ο παίκτης έχει την ελευθερία να τοποθετήσει όπου θεωρεί πως τον εξυπηρετούν με την μόνη προϋπόθεση πως έχει διαμορφώσει ανάλογα το έδαφος με την τεχνική του Terraforming. Τα 3 βασικά skills του παιχνιδιού όσον αφορά το crafting/survival κομμάτι είναι Hunting (κυνήγι, εξημέρωση και ζευγάρωμα ζώων φάρμας ή/και αλόγων στα τελικά στάδια), Artisan (κατασκευές, ξυλία και μεταλλουργία) και Nature’s Lore (gatherer και στη συνέχεια αγρότης, αλχημιστής/γιατρός ή μάγειρας). Ο παίκτης, λόγω του αργού progression και του skill cap καλείτε αργά ή γρηγορα να διαλέξει ένα απο τα skills αυτά και να το ανεβάσει προκειμένου να ξεκλειδώσει το profession της επιλογής του και να γίνει χρήσιμος στην μεσαιωνική κοινωνία.

Επειδή όμως η ζωή στο μεσαίωνα δεν ήταν απλά δύσκολη, αλλα και γεμάτη ληστές, επιδρομείς και γενικότερα βία, υπάρχει φυσικά PvP στο Life is Feudal MMO. Αν και περισσότερες φορές το PvP γίνεται GvG (Guild versus Guild), αξίζει να σταθούμε στο πολύ ενδιαφέρον Αlignment System και Death Penalty του παιχνιδιού. Σε ένα παιχνίδι με sandbox/survival στοιχεία είναι αναμενόμενο πως οι «μεγάλοι» παίκτες, οσοι εχουν δηλαδή πολλές ώρες στο παιχνιδι, θα βρουν ενδιαφέρον ή και αστείο να εξαφανίζουν μικρότερους newbies που μολις άρχισαν το παιχνίδι. Για αυτό λοιπόν το λόγο οι παίκτες που «παρανομούν» (χτυπούν, κλέβουν ή σκοτώνουν άλλους παικτες) έχουν Alignment Penalty το οποίο μπορεί μονο να ανέβει αν προσεύχονται μια φορα ανα in-game ημέρα. Που χρησιμεύει ομως το Alignment? Οταν ο παικτης πεθαίνει, χάνει κάποια από τα πολύτιμα stats του σε combat και crafting skills. Οταν έχει θετικό Αlignment χάνει πολύ λιγότερα κι οταν εχει αρνητικό πολύ περισσότερα. Επομένως είναι σημαντικό και βοηθά τους νέους παικτες, οσο και τους παλιούς να επικεντρωθούν στο πραγματικό focus του Life is Feudal, που είναι το roleplay.

Το σπίτι που μας παραχώρησαν οι ευγενικοί χωρικοί για να μείνουμε!

Η ιδέα δηλαδή του οτι κάθε χαρακτήρας ειναι μοναδικός και έχει μια ιστορία, ενα «βιογραφικό», μια ζωή που εχει ζήσει στον φανταστικό κόσμο του Life is Feudal. Όσοι έχετε παίξει DnD αλλά και μερικά old-school RPGs (Baldur’s Gate, Neverwinter Nights κλπ) είστε σε θέση να καταλάβετε τι εννοώ. Το Life is Feudal, στον μέσο παίκτη, φαντάζει ένα βαρετό «βουνό» απο grind, όπου χτιζεις, κάνεις terraform και κονταροχτυπιέσαι με άλλους παίκτες. Όταν όμως δεις το δάσος, κι οχι το δέντρο, δηλαδή το παιχνίδι σαν σύνολο και σαν προοπτική, θα τολμούσα να πω οτι μιλάμε για κάτι εξαιρετικό σαν ιδέα, όπου μια ολοκληρη μεσαιωνική πόλη-κρατος διοικείται κι εχει δημιουργηθεί απο παίκτες. Απο το απόλυτο μηδέν. Αυτό που θέλω να πω είναι πως το Life is Feudal δεν είναι για όλους. Δεν είναι ενα τυπικό MMO σαν όλα τα άλλα. Είναι ενα ΜΜΟ για όσους θέλουν να «βιώσουν» κατα μια έννοια, την μεσαιωνική ζωή και να ζήσουν μια ξεχωριστή εμπειρία, ξεφεύγοντας από τα συνηθισμένα concept του «οι καλοί νικάνε τους κακούς, το τάδε dungeon έχει καλό loot» κλπ.

Πρέπει να γίνει κατανοητό πως δεν θα μπορέσετε να κάνετε τιποτα μόνοι σας. Το LiF ως ιδέα, δεν είναι για «lone wolf» τύπου παίκτες. Θα χρειαστεί να βρείτε ενα μεγάλο γκρουπ παικτών, και είτε να δημιουργήσετε ενα guild είτε να ενταχθείτε σε κάποιο που πιθανώς να σας κεντρίσει το ενδιαφέρον και να ταιριάζει με το στυλ παιχνιδιού σας. Απο την μέχρι στιγμής πορεία μου στο παιχνίδι, είδα πως οι παίκτες είναι αρκετά επιφυλακτικοί προς όσους δεν γνωρίζουν, ακόμα κι αν πρόκειται για νέους παίκτες, εστω κι αν υπερτερούν σε εξοπλισμό και ανθρώπινο δυναμικό. Εκδιωχθήκαμε 2 φορές απο περιοχή που δεν ανήκε άμεσα σε κάποιο guild, με δικαιολογία πως τα σύνορα κοντινού guild θα «έφταναν» στον δικό μας ταπεινό καταυλισμό και πως «σπαταλούσαμε» πόρους της περιοχής. Από την μια πλευρά τέτοιες συμπεριφορές είναι λίγο πολύ αναμενόμενες αλλά σίγουρα δεν χρειαζόταν να μας κάψουν τις φτωχικές μας καλύβες για το τίποτα, δίνοντας μας μισή ωρα να αποχωρήσουμε.

Εδώ βλέπουμε την σοδειά μας, λίγο πριν να είναι έτοιμη να μαζευτεί!

 

Κάτι που σίγουρα θα ξενίσει, ή ακόμα και θα απογοητεύσει τον μέσο παίκτη, είναι το πολύ «ιδιόρρυθμο» progression και το πως ακόμα και σχετικά «εύκολες» ενέργειες (όπως πχ το να φυτέψεις ενα δέντρο) είναι σχετικά δύσκολες στο να ξεκλειδωθούν από το skill tree, με το grinding να είναι αρκετά χρονοβόρο. Η μόνη επιπλέον «βοήθεια» που προσφέρει το παιχνιδι σε αυτόν τον τομέα είναι μέσω των διάφορων «συνταγών» (φαγητών) και της ποιότητας τους, η οποία επηρεάζει το πόσο γρήγορα ανεβαίνουν τα skills. Επίσης, στο Premium Shop του Life is Feudal MMO, υπάρχουν πακέτα booster, που δίνουν το λεγόμενο Power Hour effect, οπου για μια ώρα την ημέρα (πραγματικού χρόνου) ο χαρακτήρας μας, παίρνει διπλό XP στα skills του. Στο Premium Shop επίσης βρίσκουμε (κυρίως) skins για τα όπλα και τις πανοπλίες μας καθώς και διάφορα άλλα consumables όπως Death Insurance (την ικανότητα να μη χάσεις skills από το death penalty για μια ή παραπάνω φορές, ανάλογα με το ποιό πακέτο θα αγοράσεις) και Ticket to Abella, για να μπορέσεις να παιξεις με περισσότερους απο έναν χαρακτήρα. Αν και δεν είμαι fan των microtransactions, ειδικά σε ένα τέτοιο game που θέλει πάρα πολύ χρόνο και αφοσίωση, σίγουρα είναι ένας τρόπος για να καλυφθούν τα έξοδα της ομάδας ανάπτυξης καθώς και των server του παιχνιδιού.

Η συγκέντρωση του χωριού, έγινε στο σπίτι μας!

~Τεχνικά Χαρακτηριστικά~

Για να είμαι ειλικρινής, έχοντας μια εκτενή γνώση του τι σημαίνει Early Access, έχοντας παιξει πάρα πολλούς τίτλους σε αυτήν την μορφή, και με γνώμονα την πολυπλοκότητα και την δυσκολία του Life is Feudal MMO, περίμενα να έχει πολλά bugs, glitches, performance issues και γενικότερα να είναι κακό από τεχνικής πλευράς. Προς μεγάλη μου έκπληξη, το Life is Feudal είναι αρκετά καλό και σταθερό αν αναλογιστούμε οτι πρόκειται για ένα ΜΜΟ παιχνιδι μιας μικρής εταιρίας, που «φιλοξενεί» καθημερινά χιλιάδες παίκτες οι οποίοι χτιζουν, πολεμούν, σκάβουν και γενικότερα αλληλεπιδρούν με το παιχνίδι και άλλους παίκτες. Παρόλο που εγω προσωπικά δεν έχω συναντήσει ιδιαίτερα προβλήματα εκτός από μερικά performance issues εδώ κι εκεί, κυρίως σε περιοχές με πυκνή βλάστηση και πολλούς παίκτες στο ίδιο σημείο,  έχουν αναφερθεί αρκετά και σημαντικά bugs στο forum του παιχνιδιού, όπου παίκτες χάνουν πολύτιμα resources ακόμα και άλογα (τα οποία είναι δύσκολο φυσικά να εξημερωθούν και εκπαιδευτούν) καθώς και αντικείμενα όπως χειράμαξες (κάρα) τα οποία «κολλάνε» στο έδαφος. Μάλιστα, μια φορά στον συνοικισμό που διαμένω, χρειάστηκε να έρθει ένας Divine, game master δηλαδή του παιχνιδιού για να «ξεκολλήσει» ενα κάρο.

Η επίσκεψη του (GM)Divine Voice για την επίλυση ενός in-game bug!

Όσον αφορά τα γραφικά, όπως βλέπουμε και στα screenshots, δεν μιλάμε για την τελευταία λέξη της τεχνολογίας. Για την ακρίβεια μοιάζουν για γραφικά 2014 στην καλύτερη. Όμως, πετυχαίνουν το σκοπό τους. Χωρίς φανφάρες, απλά γραφικά που «κάνουν τη δουλειά» τους. Ο ήχος απο την άλλη πλευρά είναι σε κάποια σημεία αρκετά καλός και ρεαλιστικός (ειδικά ορισμένα ambient sounds όπως των πουλιών) και άλλοτε απλά κουραστικός. Τα ελάχιστα μουσικά κομμάτια που διαθέτει το Life is Feudal MMO, είναι ανιαρά και καταντάνε επαναλαμβανόμενα. Η απουσία, βέβαια, του voice chat είναι ένα πολύ μεγάλο μείον για το συγκεκριμένο παιχνίδι, καθώς το να πληκτρολογείς, ειδικά σε roleplay επίπεδο, και ταυτόχρονα να πρέπει να παίζεις το παιχνίδι, είναι πολύ κουραστικό. Ωστώσο οι developers ανέφεραν πως η λειτουργία του voice chat θα είναι διαθέσιμη σε μελλοντικό patch και αυτό μπορούμε να το καταλάβουμε από την διαθέσιμη επιλογή που υπάρχει στις ρυθμίσεις για την ενεργοποίηση της ανάλογης λειτουργίας.

~Επίλογος~

Το Life is Feudal MMO είναι σίγουρα ένα αξιόλογο και πολύ ιδιαίτερο, ρεαλιστικό medieval MMO. Οι developers του φαίνονται αρκετά ενεργοί και βγάζουν τακτικά status updates και patches, δίνοντας μας μικρά teaser για το τι θα επακολουθήσει στο παιχνίδι μέσα στους επόμενους μήνες. Σίγουρα χρειάζεται πάρα πολύ υπομονή, μεγάλη και καλή παρέα, καθώς και πολύ χρόνο για να μπορέσεις να κάνεις κάτι ουσιώδες. Όμως, όπως στα περισσότερα sandbox games, ισχύει το  «δεν έχει σημασία ο προορισμός αλλά το ταξίδι». Μπορεί να σου πάρει ακόμα και μήνες για να πετύχεις κάποιο στόχο που έχεις βάλει, αλλά σημασία θα έχει το πως πέρασες αυτό το διάστημα, πόσο διασκέδασες και αν στο τέλος άξιζε ο καρπός των κόπων σου. Το Life Is Feudal MMO κατ’ εμέ θα πρέπει να αντιμετωπιστεί σαν μια συνολική εμπειρία κι όχι σαν ένα ακόμα Sandbox ΜΜΟ παιχνίδι.

Τέλος, μπορείτε να βρείτε το Life is Feudal MMO , στο Steam στην τιμή των 27,99 ευρώ

Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmailFacebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmail

Σχόλια

σχολιάστε

Είναι 25, παίζει games από την εποχή του πρώτου (ασπρόμαυρου) Nintendo GameBoy, και θα συνεχίσει να παίζει μεχρι τα... 125 του. Φοράει μαύρα (κυρίως) και στην προηγούμενη του ζωή ήταν πειρατής ή ιππότης. Λατρεύει τα strategy και roleplaying games, και δεν μπορεί να παίξει κανένα multiplayer παιχνιδι μόνος, χωρίς παρέα.

SHARE THE LOVE

Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmailFacebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmail

Evolution Radio