Editorial: Γιατί το Hype “καταστρέφει” τα παιχνίδια

 

Κάθε χρόνο κυκλοφορούν εκατοντάδες παιχνίδια είτε από μικρές είτε από μεγάλες εταιρίες. Κάποια από αυτά τα ξέρουμε με το όνομά τους και κάποια κερδίζουν τις καρδιές μας με την ιστορία ή το πρωτότυπο gameplay τους. Πως όμως επηρεάζει την επιτυχία ενός παιχνιδιού το Hype Factor και τι αντίκτυπο έχει στην εμπειρία του gamer;

Τις τελευταίες μέρες ψάχνω μάταια να βρω νέα για παιχνίδια τα οποία να με ενδιαφέρουν στο Reddit. Ένα πολύ μεγάλο ποσοστό, αν όχι όλα τα posts που γίνονται σε πραγματικό χρόνο είναι για μεγάλες κυκλοφορίες με τόνους hype όπως το Fallout 4 ή το Star Wars Battlefront. Σίγουρα οι παίκτες έχουν πολλά να μοιραστούν με το gaming community για την εμπειρία τους στο παιχνίδι, αλλά όταν εσύ δεν έχεις ανέβει στο “hype train” του εκάστοτε παιχνιδιού νιώθεις ότι βρίσκεσαι πάντα ανενημέρωτος και “στην απ έξω”.

 

 

Σίγουρα τα μέσα του marketing στη σύγχρονη εποχή είναι αρκετά εξελιγμένα ώστε ένα παιχνίδι ανεξάρτητα την ποιότητα του να φαίνεται καταπληκτικό στους παίκτες από trailers, gameplay videos, previews κτλ αλλά αυτό δεν δουλεύει πάντα προς όφελος της κατασκευάστριας εταιρίας. Συχνά το hype δημιουργεί μια τέτοια εικόνα για το παιχνίδι που οι παίκτες ζητούν όλο και περισσότερα, με αποτέλεσμα όταν στο τέλος έχουν δει όλο το περιεχόμενο να είναι πολύ αυστηροί στις κριτικές τους.

Αυτό δεν συμβαίνει απαραίτητα επειδή ένα παιχνίδι δεν είναι αρκετά καλό και απλά έχει δημιουργήσει τη φήμη του καθαρά με μέσα marketing. Πολλές φόρες έχουμε δει παιχνίδια τα οποία ήταν πολύ καλοφτιαγμένα και ιδιαίτερα διασκεδαστικά αλλά λόγω του ότι οι παίκτες είχαν ακούσει και δει πολλά γι αυτό πριν το παίξουν τους δημιουργήθηκε το συναίσθημα της απογοήτευσης. Κάτι τέτοιο είχε γίνει για παράδειγμα με το Mass Effect 3, το οποίο είχε πάρει τόσο hype πριν την κυκλοφορία του που ένα μήνα μετά όλοι γκρίνιαξαν και κακολογούσαν την Bioware για τον απογοητευτικό τερματισμό του.

 

 

Δεν έχω κατανοήσει ακόμα αν αυτό είναι μια ψυχολογική αντίδραση του ανθρώπου στα μέσα διαφήμισης ή αν όντως τα παιχνίδια όσο περισσότερο διαφημίζονται τόσο πιο “μισά” είναι αλλά σίγουρα το hype factor τις περισσότερες φορές κάνει περισσότερο κακό απ ότι κάλο. Για παράδειγμα οι κριτικές που γίνονται σε γνωστά παιχνίδια για το PC στην πλατφόρμα του Steam είναι κατά βάση πιο θετικές τις πρώτες μέρες κυκλοφορίας ενός παιχνιδιού απ ότι μετά από μήνες. Αυτό συμβαίνει εν μέρει επειδή μετά από μήνες οι κριτικές των achievement hunters και των completionists σίγουρα θα είναι πιο λεπτομερείς και αυστηρές σε σχέση με αυτές που γίνονται μετά από 5-10 ώρες gameplay αλλά και λόγω του hype. Ας μην κρυβόμαστε, κανενός παιχνιδιού το hype δεν κράτησε πάνω από 1-2 μήνες. Το είδαμε σε μεγάλα ονόματα όπως το Watch Dogs, το Titanfall ή το Dragon Age: Inquisition τα οποία (don’t get me wrong) ήταν όλα τους πολύ καλά παιχνίδια αλλά σίγουρα δεν ήταν ακριβώς αυτό που υπόσχονταν τα trailers και τα gameplay video τους σε μεγάλες εκθέσεις όπως η E3 ή η Gamescom.

 

 

Βέβαια μετά έχουμε την άλλη όψη του νομίσματος. Αυτή του gamer που αγοράζει ένα παιχνίδι-sequel λόγω του hype και το κατακρίνει το gameplay ή την ιστορία του. Τρανταχτό παράδειγμα η περίπτωση του Metal Gear Solid V: The Phantom Pain, το οποίο είναι sequel ενός από τα μεγαλύτερα gaming franchises της ιστορίας. Το παιχνίδι είχε πάρει το hype του από το 2013 και όλοι οι gamers ανυπομονούσαν είτε είχαν παίξει τα προηγούμενα παιχνίδια είτε όχι. Μόνο που στην περίπτωση του άνοιξαν μέτωπα εναντίον του παιχνιδιού όχι μόνο από τους βετεράνους του MGS λόγω του ότι η ιστορία είναι “λίγη” για παιχνίδι Metal Gear αλλά και απ όσους έπαιζαν πρώτη φορά. Φυσικά είναι κάπως “κουλό” να πεις ότι το συγκεκριμένο παιχνίδι “Δεν έχει ιστορία” ή ότι δεν την κατάλαβες αν δεν έχεις παίξει τα προηγούμενα αλλά υπήρξαν μέχρι και σχόλια για το stealth combat του, το οποίο είναι και το σήμα κατατεθέν του. Έτσι λοιπόν το hype factor έκανε ένα καταπληκτικό παιχνίδι να φαίνεται κακοφτιαγμένο λόγω του ότι είχε διαφημιστεί πολύ τα προηγούμενα χρόνια. Χάλασε αυτό την εμπειρία μας με το συγκεκριμένο παιχνίδι ή με οποιοδήποτε άλλο παιχνίδι που παίρνει υπερβολικό hype; Σίγουρα όχι αλλά παίζει πολύ μεγάλο ρόλο στις αντιδράσεις μας στον τερματισμό.

 

Angry

 

Φυσικά και η διαφήμιση ενός παιχνιδιού είναι απαραίτητη ώστε να υπάρξουν καλές πωλήσεις και να πειστούν οι gamers ότι τα λεφτά που θα δώσουν θα “πιάσουν τόπο” αλλά σε περιπτώσεις πολύ μεγάλης διασημότητας οι παίκτες γίνονται όλο και πιο απαιτητικοί. Σε καμιά περίπτωση δε λέω ότι το hype είναι αυτό καθαυτό κακό απλά ότι πολλές φορές κάνει “misslead” τους παίκτες. Κατά τι γνώμη μου (και αν θέλετε με ακούτε) μην πέφτετε σε διαφημιστικές παγίδες και ψαχτείτε παντού όταν θέλετε να αγοράσετε ένα παιχνίδι. Μην βασίζεστε μόνο σε μεγάλα ονόματα εταιριών για να βρείτε το Game of the Year σας γιατί πολλές φορές τα καλύτερα παιχνίδια έρχονται από εκεί που δεν το περιμένεις. Το ίδιο ισχύει φυσικά και για τα console exclusive παιχνίδια, για τα οποία η κοινή λογική λέει ότι επειδή υπάρχουν μόνο σε Playstation 4 ή Xbox One (όπως πχ έγινε με το Bloodborne) αυτομάτως είναι και καλύτερα από κάποια άλλα, το οποίο φυσικά πολλές φορές δεν ισχύει. Και τέλος σκεφτείτε το πολύ καλά πριν μπείτε στη διαδικασία του pre-order ενός παιχνιδιού ή της συλλεκτικής του έκδοσης. Το ότι θα έχετε μια μικρή έκπτωση ή λίγο παραπάνω content δεν σημαίνει απαραίτητα ότι το εκάστοτε παιχνίδι είναι ακριβώς αυτό που θέλετε.

Οπότε αν σε ένα μήνα από τώρα δείτε παντού κακές κριτικές για το Fallout 4 και σχόλια τύπου “πολύ κακός τερματισμός” μην ανησυχείτε… Δεν είναι κακό το παιχνίδι απλά ήταν πολύ hype-αρισμένο!

 

FacebooktwitterredditpinterestlinkedinmailFacebooktwitterredditpinterestlinkedinmail

Σχόλια

σχολιάστε

Reviewer και Editor. Μεγάλη φαν του Binding of Isaac και γενικά των indie games. Κάποια μέρα θα ήθελε να γίνει ο Big Boss του Metal Gear Solid!