PC Review – SpellForce 3

Το SpellForce 3 είναι ένα Fantasy RPG-RTS και είναι φτιαγμένο από την ομάδα ανάπτυξης Grimlore Games. Κυκλοφορεί από την THQ Nordic για PC. Μπορείτε να το βρείτε στην πλατφόρμα του Steam στα 49,99€.

Ένα συνονθύλευμα από περιπέτειες με το «παλαιικό» feeling εκείνων τον παιχνιδιών που παίζαμε μικροί, dungeons και goblins με το τσουβάλι και φυσικά πάρα πολύ χτίσιμο και πόροι για να μαζέψετε. Ένα ιδιαίτερο πάντρεμα του roleplay είδους με στοιχεία στρατηγικής που προκαλούν ευχαρίστηση στους παίκτες που αναπολούν παλαιότερα παιχνίδια, πόσο μάλλον τα προηγούμενα της σειράς. To SpellForce 3 μπορεί να είναι το τρίτο της σειράς αλλά πρόκειται για ένα prequel του πρώτου. Το νέο «τέρας» της Grimlore Games και της THQ Nordic, και το λέω τέρας γιατί καταφέρνει κάτι αρκετά δύσκολο, συνδυάζει δύο από τα πιο δύσκολα genre και «γεμίζει» ως παιχνίδι σε κάθε τομέα που θα μπορούσε να εξεταστεί. Παίζοντας το Seven: The Days Long Gone, βιάστηκα να πω πως το 2017 έκλεισε όπως θα έπρεπε. Το SpellForce 3, που έκανε την εμφάνιση του στις 7 Δεκέμβρη, άλλαξε τα δεδομένα και ίσως είναι ένα απο τα προσωπικά μου κορυφαία παιχνίδια της χρονιάς. Είναι ένα εξαιρετικό παιχνίδι και κατάφερε να εξαλείψει κάθε φοβία, όσων αφορά το πάντρεμα RPG και RTS, που μπορεί να είχα. Ένα «σωστό», τολμώ να πώ, παιχνίδι με τα κλασικά μικροπροβληματάκια που μπορεί να φέρει ένας τέτοιος τίτλος και τα δύο genre αλληλοσυμπληρώνονται μεταξύ τους σε αρκετά καλό βαθμό, με το RPG στοιχείο να επικρατεί.

Βρισκόμαστε στο 518. Η επανάσταση των αποστατών μάγων, γνωστή ως Mage Wars, έχει συντριφτεί από το Στέμμα. Μία πύρρεια νίκη, μιας και ο κόσμος έχει πέσει σε πλήρη αναρχία, οι πρόσφυγες περιπλανώνται και αναζητούν ένα καταφύγιο και μια θανατηφόρα κατάρα ονόματι «Bloodburn» βρίσκεται σε ραγδαία έξαρση. Σε τέτοιους καιρούς, που ο κόσμος ψάχνει μια αχτίδα ελπίδας, ένας άντρας ονόματι Rondar Lacaine, ηγέτης του κινήματος «The Purity of Light», θεωρεί πως όλοι οι μάγοι είναι υπεύθυνοι για τις κακουχίες που λαμβάνουν τόπο στον κόσμο της Εο. Πιστεύει πως ο δεύτερος ερχομός του Aonir, πατέρας όλων των θεών, θα καταφέρει να επιστρέψει την Εο στην αρχική της κατάσταση και στο μεγαλείο που της αρμόζει.

Βρισκόμαστε λοιπόν στον κόσμο της Eo. Ένας κόσμος γεμάτος μαγεία που είναι και η αιτία για τον μεγαλύτερο πόλεμο που έχει συμβεί, Mage Wars. Αναλαμβάνουμε τον ρόλο του/της Alric/Alanna Tahar, πρωταγωνιστής και υιός/κόρη του Isamo Tahar. Ο Isamo Tahar ήταν ο ηγέτης της χαμένης πλευράς στον πόλεμο που είχε προκληθεί μεταξύ του Στέμματος και των αποστατών μάγων. Η αποστολή του Tahar δεν διαφέρει ιδιαίτερα από εκείνη που είχαμε στο Dragon Age: Inquisition. Δημιουργία συμμαχιών, ταξίδια στον κόσμο της Εο και ανακάλυψη των κρυμμένων μυστικών του σύμπαντος προκειμένου να μπει ένα τέλος σε μια κατάρα που έχει προκαλέσει ανελέητο χαμό. Μου προκάλεσε μεγάλη εντύπωση το πόσο ωραία έδεναν τα πάντα μεταξύ τους. Δεν βρήκα ανούσια σημεία ή αποστολές, κατά το playthrough μου, που να με δυσανασχέτησαν. Αυτό που ίσως κουράσει σε κάποιον που θέλει να πέσει με τα μούτρα στο «ξύλο» είναι ο όγκος των wall of texts σχετικά με το lore και αρκετοί μεγάλοι διάλογοι ανάμεσα στους χαρακτήρες.

Αν και η εναλλαγή από RPG σε RTS είναι συχνή, βασικό χαρακτηριστικό είναι πως δεν παύετε να έχετε τον έλεγχο του party ούτε σταματάει το παιχνίδι να «νιώθει» RPG. Η συνταγή που ακολουθεί το SpellForce 3 είναι η εξής: Ξεκινάτε συνήθως ως adventurer σε κάποια περιοχή με στόχο να βρείτε κάποιον ή κάτι, είτε πρόκειται για main quest είτε για side. Αξίζει να αναφερθεί πως τα side quests/stories είναι εκτενή και δεν θυμίζουν τα απλοϊκά και «φθηνά» side quests άλλων RPG παιχνιδιών. Από εκεί και πέρα είστε στο έλεος των επιλογών σας και του lore προκειμένου να προχωρήσετε παραπέρα. Στην συνέχεια περνάτε σε ένα RTS στάδιο που είναι απαραίτητο να εξαπλωθείτε στην περιοχή χτίζοντας κτίρια και στρατό. Όλα αυτά έχουν ως αποτέλεσμα την σύγκρουση σας με κάποιον άλλον στρατό.

Στο SpellForce 3 οι φατρίες οι οποίες θα συναντήσετε μπροστά σας είναι αυτές των Human, Elf και Orc. Όπως είπαμε προηγουμένως, ένας από τους στόχους σας είναι η δημιουργία συμμαχιών. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα την δυνατότητα να χρησιμοποιήσετε σε ορισμένες αποστολές όποια από τις φατρίες θέλετε, εφόσον έχετε κάνει συμμαχία μαζί τους. Οι διαφορές δεν είναι ιδιαίτερες μεταξύ των φατρίων και λίγο πολύ τα κτίρια και ο στρατός τους είναι κοινά. Παρόλα αυτά όμως υπάρχουν κάποιες μικρές λεπτομέρειες που καθορίζουν σε έναν βαθμό την τακτική προσέγγιση όσων αφορά το πως θα πραγματοποιήσετε ορισμένους στόχους. Επίσης έχετε την δυνατότητα να αναβαθμίσετε κάποια χαρακτηριστικά σε κάθε φατρία οπότε θα πρέπει να αποφασίσετε σε ποια θα δώσετε περισσότερη σημασία γιατί αυτό μεταφράζετε σε έξοδα για blueprints. Όλα αυτά γίνονται εφόσον στήσετε το Base of Operations σας, το οποίο ονομάζετε Mulandir. Το Mulandir είναι ένα αρχαίο φρούριο το οποίο παίζει σημαντικό ρόλο στην αποστολή του Tahar. Εκεί θα υπάρχουν διάφορα NPCs που θα σας λύνουν τα χέρια σε ότι έχει να κάνει με την κάθε φατρία. Επίσης εκεί είναι το μέρος που θα πηγαίνουν όλοι οι διαθέσιμοι χαρακτήρες που θα έχετε στην επιλογή σας κατά την επιλογή χαρακτήρων για να συνθέσετε το party σας. Ο μέγιστος αριθμός χαρακτήρων για το party είναι τέσσερις και ορισμένες φορές η ιστορία θα σας περιορίζει σε τρεις χαρακτήρες.

Μπορεί να πρόκειται για ένα hybrid παιχνίδι, κατά κόρον όμως το SpellForce 3 έχει ως πρωτεύον στοιχείο εκείνο του roleplay δίνοντας τεράστια βαρύτητα στο lore και τα γνωστά RPG mechanics. Το σύστημα μάχης έχει εξίσου στοιχεία και από τα δύο genre. Ο κάθε χαρακτήρας έχει διαθέσιμες τρεις class, εκτός του Tahar που έχει μία ακόμα με επίκεντρο την στρατηγική ικανότητα του χαρακτήρα, με την κάθε μία να ξεδιπλώνεται και να αντιστοιχεί σε ένα ρόλο (White Magic, Black Magic κλπ). Οι τρεις διαθέσιμες class που έχει ο κάθε χαρακτήρας μπορούν να συνδυαστούν και να εξελιχθούν παράλληλα δίνοντας την επιλογή στον παίκτη για το πως θα διαχειριστεί τους πόντους που αποκτάει ανεβάζοντας επίπεδο. Το σύστημα με τα skill trees και τον συνδυασμό αυτών είναι όσο βαθύ θα έπρεπε να είναι χωρίς να κουράζει και χωρίς να χρειάζεται αρκετές ώρες μελέτης προκειμένου να αποφασίσετε πώς θα χτίσετε τον κάθε χαρακτήρα. Στο SpellForce 3, ο κάθε χαρακτήρας δεν ανεβαίνει ξεχωριστά επίπεδο. Αντ’ αυτού μιλάμε για ομαδικό level up και κάθε φορά που προστίθεται ένας καινούργιος χαρακτήρας στο δυναμικό είναι ήδη διαθέσιμοι όλοι οι πόντοι, για ξόδεμα, που αντιστοιχούν στο επίπεδο που έχει φτάσει το party. Γενικά το SpellForce 3 δείχνει να αγαπάει τα hybrid στοιχεία ακόμα και σε αυτόν τον τομέα, των classes. Είτε θέλετε έναν Magical Archer, είτε έναν τύπου Paladin χαρακτήρα, είτε κάτι άλλο… όλα είναι εφικτά.

Ένα από τα πράγματα που δεν μου άρεσε ήταν το γεγονός πως ο κάθε χαρακτήρας έχει διαθέσιμα έξι slots στο σύνολο εκ των οποίων τα τρία είναι για skills και τα άλλα τρία είναι για τα αντικείμενα. Φυσικά υπάρχει η δυνατότητα για εναλλαγή spell bar αλλά αυτό δεν γίνετε ξεκάθαρο εξ’ αρχής. Αυτό σε κάποιες περιπτώσεις μπορεί να σας παιδέψει αν δεν προσέξετε τον αριθμό των skills που θα ξεκλειδώσετε για κάθε χαρακτήρα. Βρήκα τον εαυτό μου στην δύσκολη θέση να πρέπει να αλλάζω συνεχώς τα αντικείμενα και τα skills ανάλογα το σενάριο και την κατάσταση μιας και σε ορισμένους χαρακτήρες θεώρησα πως χρειαζόμουν τα περισσότερα από τα skills τους θέλοντας να εκμεταλλευτώ την δυνατότητα του hybrid character building και ορισμένων combos.

Στο σύστημα μάχης, επιπρόσθετο στοιχείο είναι και αυτό του Click ‘n’ Fight συστήματος που είναι αρκετά εύκολο να προσπεράσει κάποιος που δεν θα δώσει ιδιαίτερη προσοχή στα mechanics και πως λειτουργούν. Το συγκεκριμένο σύστημα δίνει την δυνατότητα στον παίκτη να κρατήσει πατημένο το κουμπί Alt και κάνοντας click να ανοίξει ένα radial menu το οποίο αφήνει στον παίκτη χρόνο, κάνοντας slow down τα πάντα γύρο, να θέσει «εντολές» στους χαρακτήρες για μια πιο ταυτόχρονη εκτέλεση. Επίσης το radial menu αποκαλύπτει διάφορα στοιχεία για τον καθένα όπως τα weaknesses του. Το συγκεκριμένο mechanic μπορώ να πω πως δίνει μια σχετική λύση στο πρόβλημα των πολυπληθών μαχών μιας και όταν είστε zoomed out (σχεδόν το 90% του χρόνου σας στο παιχνίδι δηλαδή) θα βρείτε αρκετά challenging το να καταφέρετε να διαχειριστείτε συγκεκριμένα δεδομένα.

Οι μονάδες δεν διαφέρουν σε τίποτα από τα κλασικά «στρατιωτάκια» των περισσοτέρων RTS παιχνιδιών και της λογικής πέτρα ψαλίδι χαρτί. Το positioning είναι ένας παράγοντας που χρειάζεται να υπολογίσετε επιπροσθέτως. Το Strategy στοιχείο είναι αρκετά έντονο και μπορεί να εξισωθεί με άλλα μεγάλα ονόματα στο είδος των RTS. Πρωτεύον στόχος σας συνήθως είναι η εξάπλωση στον χάρτη και η κατάκτηση κάποιον sectors προκειμένου να δημιουργήσετε διόδους ανάμεσα στα κτίρια σας, ένα μεγάλο δίκτυο δηλαδή, για να διαμοιράζονται οι πόροι σας ώστε να είναι εφικτή η διόγκωση του στρατού σας και παράλληλα θα πρέπει να καθορίσετε κάποιο κομμάτι του στρατού στο να προστατεύσουν τους εργάτες σας και τα κτίρια.Ο αριθμός τον εργατών σε κάθε sector είναι πολύ συγκεκριμένος και εδώ, το SpellForce 3, ξεχωρίζει αρκετά από τα περισσότερα RTS θέτοντας όριο στους συνολικούς εργάτες που μπορείτε να αποκτήσετε σε κάθε χάρτη. Έτσι, θα πρέπει να δώσετε ιδιαίτερη βάση στο πως θα διαχειριστείτε τους πόρους σε κάθε sector και την περισυλλογή τους.

Ένα τέτοιο παιχνίδι θα άφηνε περιθώρια υπονόμευσης σε κάποιους τομείς όπως αυτός του level design, των visuals και του voice acting. Στην περίπτωση του SpellForce αυτό δεν ισχύει. Το level design είναι τρομερό με απίστευτη λεπτομέρεια και τα γραφικά είναι σκάλες ανώτερα απο αυτά που θα περίμενε κανείς. Παίζοντας με την περιστροφή της κάμερας, κάθε φορά μπορείτε να ανακαλύψετε πραγματάκια τα οποία δεν είχατε προσέξει κατά το πέρασμα σας, από ένα μέρος. Κάποιες φορές η κάμερα δείχνει να αντιμετωπίζει προβλήματα positioning σε σχέση με το περιβάλλον αλλά δεν είναι κάτι που θα σας χαλάσει την εμπειρία. Πρόκειται για έναν πλήρως τρισδιάστατο κόσμο, με φοβερό σχεδιασμό χώρου. Από τα πιο απλά χωράφια και τα δάση μέχρι τα τεράστια φρούρια και τις πόλεις, οπτικά θα σας προκαλέσει μια μίνι έκρηξη χαράς, ειδικά όταν δείτε και τα πανέμορφα cinematic που βοηθούν στην διήγηση, καθώς εξερευνάτε την Εο. Μια ευχάριστη πινελιά που έχει δοθεί στο παιχνίδι, είναι η σκηνοθεσία στα cut-scenes.

Ακουστικά, το SpellForce 3, μου προκάλεσε επανειλημμένες εκπλήξεις. To voice acting είναι ένα από τα καλύτερα voice acting που έχω ακούσει σε παιχνίδι και επίπεδα πιο πάνω από τα περισσότερα παιχνίδια. Μακράν το καλύτερο κομμάτι για εμένα. Επίσης, αυτό το οποίο θα σας κάνει να προσκυνήσετε, στο μεγαλείο του SpellForce 3, είναι η φωνή του Sentenza Noria. O Doug Cockle, που είναι και ο voice actor του Sentenza, είναι ο ίδιος που έχει «δώσει» φωνή στον αγαπημένο σε όλους μας Geralt of Rivia. Αυτό προκαλεί το εξής συμβάν. Το SpellForce 3 έχει τέτοια ζωντάνια στον κόσμο και τόσο μεγάλο και ενδιαφέρον lore που ακούγοντας τον Doug Cockle θα έχετε την αίσθηση, σε ορισμένα σημεία, πως βρίσκεστε σε ένα Isometric Spin-off του The Witcher. Για το soundtrack δεν έχω να πω κάτι συγκεκριμένο. Συνοδεύει εξαίρετα το παιχνίδι και δεν κουράζει.

Δυστυχώς όμως δεν γίνετε να μην υπάρχουν και τα αρνητικά σε όλα αυτά τα «μεγάλα» πράγματα που έχει καταφέρει η Grimlore. Παίζοντας θα καταλάβετε και από μόνοι σας πως αρκετοί «χώροι» του παιχνιδιού μοιάζουν άδειοι. Ένας τεράστιος χώρος για να παίξεις με λίγα πράγματα για να γεμίσει είναι η αίσθηση που αφήνει μετά από αρκετές ώρες. Επίσης το content που προσφέρει το SpellForce 3 σε σχέση με τα προηγούμενα παιχνίδια της σειράς, είναι εμφανές πως είναι αρκετά «περιορισμένο». Παραδείγματος χάρη οι playable φατρίες είναι λιγότερες σε σχέση με τα προηγούμενα παιχνίδια της σειράς. Ίσως λογικό αν αναλογιστεί κανείς το πόσο προσεγμένο είναι σε άλλους τομείς. Πρακτικά δεν έχει αποτύχει να προσφέρει αυτό το οποίο υπόσχεται το παιχνίδι… αν ήταν μεμονωμένος τίτλος και όχι κομμάτι ενός franchise. Αυτό που θέλω να πω είναι πως ναι μεν το αγάπησα ως σύνολο, αγάπησα τις ιδέες και το lore, αλλά αν πιάσουμε ξεχωριστά κάθε τομέα (RPG & RTS) σίγουρα θα βρούμε ελλείψεις και «εκπτώσεις», όχι μόνο σε σχέση με τα προηγούμενα. Εδώ ισχύει το εξής: «μην με βάζεις να διαβάσω τεράστια κατεβατά σχετικά με την ιστορία… δείξε τα μου». Είναι ένα ισορροπημένο παιχνίδι που αντί να προτιμήσει υποδεέστερα γραφικά, mechanics και τα συναφή, προτίμησε να παραδώσει ένα πιο ολοκληρωμένο αποτέλεσμα, με το ανάλογο κόστος φυσικά.

Όσων αφορά τα bugs, προσωπικά δεν αντιμετώπισα κάποιο. Έτυχε να διαβάσω για ορισμένα τα οποία σας εγγυώμαι πως αν δεν έχουν λυθεί μέχρι την στιγμή που σας παραδίδω το review, θα έχουν λυθεί μέχρι να το παίξετε. Τα hotfixes πάνε και έρχονται με γοργούς ρυθμούς, από την στιγμή που κυκλοφόρησε το SpellForce 3. Εδώ η Grimlore δείχνει πως ακούει και δεν εθελοτυφλεί σε όποιο τυχών πρόβλημα μπορεί να έχει αντιμετωπίσει κάποιος. Περισσότερο ενοχλημένοι μπορεί να νιώσετε από πλευράς designing. Κάποιοι σχεδιασμοί είναι κακοί, όπως ο χώρος που καταλαμβάνει αυτόματα το quest log ή το de-select των χαρακτήρων που συμβαίνει σε σημεία που δεν θα έπρεπε, όπως όταν εισέρχεστε σε καινούργιες περιοχές. Για να απολαύσετε το παιχνίδι maxed out ετοιμαστείτε για μεγάλα loading times και κάμποσες μάχες με τα fps.

Το SpellForce 3 δεν είναι Tyranny, ούτε Divinity. Δεν σας υπόσχεται επικές, με βάθος, μάχες επιπέδου Warhammer. Για την ακρίβεια δεν μπορεί να συγκριθεί με κανένα RPG & RTS παιχνίδι. Όπως είπα νωρίτερα, μπαίνει δικαίως στην λίστα με τα καλύτερα παιχνίδια που μας έχει προσφέρει το 2017 και είναι must για τους λάτρεις των RPG (κυρίως). Αν είστε hardcore RTS, και μόνο RTS, fan τότε μπορεί να σας ξενίσουν τα RPG στοιχεία και οι διάλογοι «μακρινάρια». Το SpellForce 3 είναι το καλύτερο blend μεταξύ RPG και RTS και είναι ένας άξιος ανάδοχος των προηγούμενων με μικρο ελλείψεις και περιορισμούς που αν έχουμε την τύχη να δούμε κάποιον επόμενο τίτλο, πιστεύω πως θα έχουν εμπλουτιστεί και εξαλειφθεί στο έπακρο. Το σύμπαν του SpellForce 3 έχει τόσα πολλά να μας πει και να μας δείξει που θα ήταν κρίμα να μην δούμε περισσότερα.

 

Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmailFacebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmail

Σχόλια

σχολιάστε

SHARE THE LOVE

Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmailFacebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmail

Evolution Radio